Kiedy 12 marca premier Morawiecki poinformował opinię publiczną o zamknięciu placówek oświatowych, a potem, 25 marca, zawiadomił o kształceniu na odległość, świat edukacji zatrząsł się w posadach. Wszyscy byli wystraszeni i zdezorientowani nagłym obrotem sprawy. Pojawiło się wśród nauczycieli wiele pytań dotyczących form, metod pracy i wykorzystywanych w przyszłości narzędzi. Kiedy jednak minął pierwszy szok, intensywnie wzięliśmy się do pracy.
Początkowo Dziennik LIBRUS Synergia stał się tym szkolnym narzędziem, dzięki któremu dyrektor oraz nauczyciele utrzymywali stały kontakt z uczniami. Dał on także możliwość wysłania przez dyrektora szkoły zarządzeń, nowych regulaminów, procedur, aneksów do oceniania wewnątrzszkolnego dot. zdalnego nauczania, które rodzic i uczeń otrzymali i potwierdzili. Okazało się, że komunikacja w zdalnej pracy pomiędzy wszystkimi zaangażowanymi w edukację przyniosła wymierny efekt.
Od 24 marca zaczęliśmy pracować na platformie Microsoft Teams, umożliwiającej prowadzenie wideolekcji, konferencji, rad pedagogicznych i zebrań z rodzicami. Na pierwszy ogień poszła Rada Pedagogiczna i wspólne ustalenia. Wypracowane formy wprowadziły do nauczania na odległość porządek i bezpieczeństwo. Takiego obrotu sprawy oczekiwali nie tylko uczniowie, ale również rodzice. Także oni stali się dla nas motywacją do tego, by być lepszymi technologicznie. Dziś otrzymujemy od nich wiele słów uznania i podziękowania za tak sprawne i kreatywne zorganizowanie zdalnego nauczania.
Staliśmy się szkołą w chmurze. Pierwsze kontakty nauczycieli z uczniami na wizji stały się źródłem obopólnej radości. Młodzież zaczęła uczestniczyć w e- zajęciach na żywo.
Micrsoft Teams stworzył wiele możliwości – uczniowie porządkowali swoje notatki z lekcji w notatnikach zajęć, widzieli zaplanowane lekcje, mogli udostępniać swoje prace innym, poprzez udostępnianie ekranu lub umieszczając je w przeznaczonych do tego plikach. Mogli również w każdej chwili skonsultować się z nauczycielem- wystarczyło kliknąć na ikonkę wideołączenie. Ze względu na charakter pracy szkoły i konieczność przesyłania plików do korekty – owoców pracy uczniów z przedmiotów artystycznych, to środowisko Microsoftu sprawdziło się bardzo dobrze. Zaczęliśmy korzystać z coraz bardziej rozbudowanych jego funkcji i możliwości – aplikacji takich jak One Drive i SharePoint, które znacznie usprawniły nasz proces nauczania. To właśnie ta platforma dała możliwość założenia biblioteki szkolnej, utworzenia zespołu Samorząd Uczniowski i zespołów nauczycieli, którzy wypracowali własne zasoby online.
Wszystko toczyło się swoim rytmem, a nauczyciele łapali wiatr w żagle. Dostrzegli wiele możliwości i okazji, które stworzyło im zdalne nauczanie. Zaczęli uczestniczyć w webinariach, wybierali się z uczniami do muzeów i galerii sztuk pięknych, które masowo otworzyły swoje drzwi. Bez wychodzenia z domu, bywaliśmy w różnych stronach naszego kraju i świata. Dzięki tym wędrówkom, postanowiliśmy wziąć udział w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym ,, Zaproś mnie na swoją lekcję ”, który umożliwił zdalne spotkania z gośćmi, nauczycielami, którzy w formie wymiany, realizowali treści programowe, wzbogacając je o wiele ciekawostek. Młodzież miała możliwość uczestniczenia w lekcji dotyczącej wykorzystania gier RPG w uczeniu się i nauczaniu języka angielskiego czy w spotkaniu, na którym zaznajomili się ze specyfiką zawodu tłumacza. Gościliśmy osoby, z którymi pracowaliśmy nad projektami Erasmus. Swoją obecnością zaszczyciła nas również nauczycielka języka niemieckiego, która pracując w obozie dla uchodźców w Niemczech, przedstawiła ich pełne smutku historie. Kształcąc myślenie krytyczne, uczniowie mogli skonfrontować te informacje z tymi podanymi w mediach.
Pracowaliśmy także na projektem Młody Lean Lider, programem edukacyjnym, który rozwija uniwersalne kompetencje Lean Thinking poszukiwane przez najlepszych pracodawców. Ten projekt również prowadzony był w sposób zdalny. Zakwalifikowaliśmy się do trzeciego etapu i znaleźliśmy się w finale ogólnopolskiego konkursu ( jesteśmy jedną z 15 drużyn z całej Polski). Celem uczniów było wyeliminowanie MUDY (marnotrawstwa) w szkole. Młodzież sama wybrała obszar, który według nich wymagał poprawy i pracowali metodami lean, czyli: mapowaniem strumienia wartości, 5W2H oraz Ishikawa. Najwięcej radości sprawiło grupie nagranie piosenki i teledysku Fajnie jest być Lean Liderem. Ta radosna twórczość stała się zaczątkiem do stworzenia szkolnego bloga. Nasi młodzi artyści uczyli się umiejętności poprawnego wypowiadania się w mowie i piśmie – to także stanowiło jeden z elementów kształtowania ich wizerunku. Dzięki pisaniu mieli możliwość dzielenia się z odbiorcą swoimi przemyśleniami dotyczącymi samego siebie i świata, czyli, krótko mówiąc, malowali słowami to, co im w duszy grało. Szlifowali także swój warsztat literacki, a dzięki treningowi blokada pisarska i terror pustej kartki odchodził w zapomnienie.
Dbamy także o naszych kandydatów do szkoły. W ramach promocji i rekrutacji odbywają się na platformach Facebook i Instagram weekendowe DRZWI OTWARTE. Tam zaznajamiamy przyszłych uczniów z wyglądem szkoły, specyfiką specjalizacji, prezentujemy nauczycieli, z którymi w przyszłym roku szkolnym spotkają się na terenie szkoły. Z kolei, w ramach przygotowań do egzaminu wstępnego, proponujemy zadania do wykonania i udzielamy konsultacji online.
Liceum Sztuk Plastycznych było także organizatorem pierwszej wystawy live, dotyczącej Wystawy Rysunku Studenckiego Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. W sali wystawienniczej odbył się wernisaż online rysunków, które powstały w pracowniach prof. Jacka Kornackiego i prof. Anny Królikiewicz ASP w Gdańsku. Nagranie z relacji live znajduje się na platformie Facebook.
Zapraszamy do śledzenia naszych aktywności na szkolnej stronie http://liceumplastyczne.elblag.com.pl/ i platformie Facebook https://www.facebook.com/liceumplastyczne.gronowogorne
Mimo że odnaleźliśmy się w nauczaniu zdalnym, funkcjonujemy w nim bez zarzutu i zauważyliśmy możliwości rozwoju, które stworzyła nam obecna sytuacja, bardzo tęsknimy za realnym kontaktem z naszymi uczniami.