Praktyczne wskazówki dla ucznia z dysleksją, dotyczące czytania lektur
- Dowiedz się od nauczyciela, na co należy zwrócić uwagę podczas czytania lektury.
- Zapoznaj się z budową książki: przejrzyj materiał do czytania, zwracając uwagę na tytuły rozdziałów, spis treści, uwagi zapisane na marginesach.
- Zastanów się, po ile stron należy codziennie czytać, aby zakończyć czytanie książki w terminie. Zapisz tę liczbę w kalendarzu i codziennie przestrzegaj.
- Przystępuj do czytania, gdy jesteś wypoczęty i w dobrym nastroju. Czytaj dokładnie i uważnie, zaznaczaj zakładkami miejsca, które są ważne.
- Podczas czytania rób krótkie przerwy na odpoczynek oczu (np. zamknij oczy na chwilę i pomrugaj nimi, popatrz w dal przez okno na zieleń).
- Po przeczytaniu fragmentu skontroluj, czy wszystko jest dla ciebie zrozumiałe, czy coś wymaga wyjaśnienia. Jeśli masz wątpliwości, zapytaj rodzica, nauczyciela, przyjaciela lub sięgnij do encyklopedii lub innego opracowania.
- Rób krótkie streszczenia w myślach lub mówiąc do siebie, bądź zapisuj na arkuszu papieru kluczowe hasła, zdania, imiona, i związane z nimi wydarzenie. Treść możesz notować w formie „mapy myśli”.
- Po przeczytaniu całego tekstu sprawdź, czy zwróciłeś uwagę na wszystkie aspekty, czy potrafisz o nich opowiedzieć własnymi słowami.
Jak pisać wypracowania
- Zacznij pisać co najmniej 2-3 dni przed oddaniem pracy.
- Zapisz tytuł, a pod spodem wszystkie nasuwające się na gorąco skojarzenia.
- Napisz plan wypracowania z uwzględnieniem zasad konstrukcyjnych, a więc zaplanuj początek, rozwinięcie i zakończenie.
- Porozmawiaj z kimś o tym, co chcesz napisać i dlaczego.
- Nie obrażaj się, jeśli twoje pomysły nie spotkają się natychmiast z aprobata i uznaniem.
- Korzystaj ze słownika ortograficznego, encyklopedii, leksykonów i dodatkowych materiałów mogących wzbogacić twój tekst.
- Nie idź na łatwiznę, szanuj swoją pracę i czas nauczyciela.
- Pisz swoimi słowami, najpierw na brudno.
- Nie nudź- pisz tak, żeby ciebie samego „wciągnął” temat.
- Pamiętaj, że każde następne zdanie musi logicznie wynikać z poprzedniego, sprawdź cały swój tekst pod tym kątem.
- Nigdy nie zakładaj, że nauczyciel wie z góry, co chcesz powiedzieć, pisz tak zrozumiale, jakby odbiorcą tekstu miała być osoba, która nigdy w życiu nie była na lekcji polskiego.
- Stosuj akapity, gdy wyczerpałeś już jakąś myśl i zaczynasz pisać o czymś innym.
- Nie używaj słów, których nie rozumiesz.
- Nie „ściągaj” cytatów bez podania źródła.
- Myśl samodzielnie, nie powtarzaj obiegowych opinii i bądź gotów do obrony swojego stanowiska przy pomocy rzeczowych argumentów.
- Po napisaniu wypracowania sprawdź je dokładnie i popraw błędy, korzystaj ze słownika ortograficznego.
- Pamiętaj, że „bazgranie” utrudnia nauczycielowi czytanie i robi złe wrażenie.
Opracowanie: pedagog Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Pasłęku na podstawie materiałów źródłowych