Przejdź do treści.

Menu

Chciałabym państwu zaprezentować główne tezy programu Szkoły dla Rodziców i Wychowawców, który był realizowany w naszej Poradni (kilka edycji). Z powodu zaistniałej sytuacji zagrożenia koronawirusem zajęcia nie mogą się obywać w tradycyjnej formie, więc spróbuję zachęcić Państwa do przyswojenia sobie pewnych zagadnień związanych z tym programem. Dzisiaj zaprezentuję ogólne cele i opis programu, w następnych artykułach spróbuję przybliżyć państwu poszczególne tematy z części pierwszej.                                                 
Program Szkoła dla Rodziców i Wychowawców jest kierowany do rodziców i wychowawców oraz profesjonalistów, którzy pracują z rodzicami i chcą przeciwdziałać zachowaniom problemowym dzieci i młodzieży.

Cele programowe

Program Szkoła dla Rodziców i Wychowawców opiera się na teorii systemowego ujęcia rodziny i podstawach psychologii komunikacji interpersonalnej. System rodzinny charakteryzuje się ważną cechą – cyrkularnością, która oznacza, że relacje międzyludzkie nie są jednostronne, a zachowanie jednej osoby może mieć wpływ na cały rodzinny układ.

Rodzina stanowi dynamiczny system kształtowany przez wzajemne interakcje. Sposób pełnienia przez rodzinę funkcji wychowawczych oraz skutki oddziaływań na dziecko zależą w znacznej mierze od postaw ojca i matki w stosunku do dziecka.

Program kładzie nacisk na poznanie dynamiki relacji międzyludzkich i świadomości intencji, kształtowanie umiejętności komunikowania się i dialogowego traktowania dziecka, kształtowanie postaw rodzicielskich opartych na miłości i akceptacji, szacunku do siebie, poszanowania innych oraz stawianie jasnych wymagań i granic.

Szkoła dla Rodziców i Wychowawców wykorzystuje podstawy teorii pedagogicznej „wychowania bez porażek” Thomasa Gordona promując ideę wychowania opartego na tworzeniu prawidłowych relacji rodziców z dziećmi, a narzędziem do ich budowania jest „sposób bycia w kontakcie z inną osobą”. 

Mottem programu jest „Wychowywać to kochać i wymagać”.

Opis programu

  • Program Szkoła dla Rodziców i Wychowawców jest realizowany w formie 10 warsztatów psychologicznych (40 godzin dydaktycznych).
  • Liczebność grupy wynosi na ogół 10-15 osób.
  • Zajęcia zawierają krótkie omówienia tematów, ćwiczenia psychologiczne, dramy, debaty, odwołanie się do doświadczeń z własnego dzieciństwa.
  • Cennym elementem edukującym jest również wymiana doświadczeń rodzicielskich między uczestnikami oraz praca domowa, czyli praktyczne zastosowanie nabytych w trakcie zajęć umiejętności w relacji z dzieckiem w domu.

Program składa się z trzech części tematycznych


Cześć I dotyczy relacji dorosły – dziecko.


            Tematyka zajęć obejmuje: naukę umiejętności rozpoznawania i rozmawiania o uczuciach, stawiania jasnych granic i wymagań, zachęcania dzieci do współpracy, wspierania samodzielności dzieci czy rozwiązywania problemów i konfliktów. Kolejne tematy pozwalają poznać sposoby uczenia dzieci samodyscypliny, uwalnianie od grania ról i niekorzystnego etykietowania oraz wzmacnianie ich poczucia własnej wartości.

            W tym podstawowym module uczestnicy poszerzają świadomość własnych celów wychowywania.


Część II uczy budowania relacji między dziećmi (rodzeństwem)

            Tematyka zajęć obejmuje: naukę radzenia sobie z trudnymi uczuciami dzieci (np. zazdrością między rodzeństwem) i sposobów interwencji w sytuacjach kłótni i konfliktów między dziećmi. Rodzice doskonalą umiejętności wzbudzania ducha współpracy zamiast rywalizacji, unikania porównywania rodzeństwa.


Część III jest skierowana do rodziców i wychowawców nastolatków.

            Zajęcia poszerzają wiedzę rodziców w zakresie etapów rozwoju emocjonalno-społecznego nastolatka oraz potrzeb i problemów wieku dorastania (m.in. potrzeba akceptacji i decydowania o sobie). Rodzice dowiadują się, jak towarzyszyć nastolatkowi w kryzysie adolescencyjnym, jak zapobiegać zachowaniom ryzykownym młodzieży. 
            Uczestnicząc w programie rodzice/wychowawcy dowiadują się i uczą, jak wykorzystywać w rodzicielskiej/wychowawczej praktyce własne możliwości, których wcześniej nie dostrzegali. Proces ten często wymaga od uczestników warsztatów wewnętrznego przeżycia treści zajęć oraz otwarcia się na inne osoby w grupie. 

            W naszej Poradni realizowana jest I część Szkoły dla Rodziców.

Tematyka zajęć części I:

  • wyrażanie oczekiwań i ograniczeń tak, aby były przez dziecko respektowane,
  • rozpoznawanie, wyrażanie i akceptowanie uczuć,
  • aktywne, wspierające słuchanie,
  • motywowanie dziecka do współdziałania,
  • modyfikowanie niepożądanych lub nieodpowiednich zachowań dziecka,
  • uwalnianie dzieci od grania narzuconych ról w domu i szkole,
  • wspieranie procesu usamodzielniania się dziecka,
  • budowanie realnego poczucia własnej wartości dziecka,
  • konstruktywne rozwiązywanie konfliktów.

Opracowanie : pedagog prowadzący warsztaty Szkoły dla Rodziców

Nieruchomość w Rangórach k. Elbląga do sprzedaży

bip.powiat.elblag.pl

bip

Obserwuj nas na FB

Połącz się z tłumaczem

Zarządzanie Kryzysowe

Zarządzanie kryzysowe

Wywiad

 

Film Promocyjny 2023

Newsletter

Wydarzenia

Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
31
Olsztyn Mazury
zwiazek powiatow polskich
150 lat Kanału Elbląskiego
kraina kanalu elblaskiego
Stowarzyszenie Łączy Nas Kanał Elbląski
Olsztyn Mazury
zwiazek powiatow polskich
150 lat Kanału Elbląskiego
kraina kanalu elblaskiego
Stowarzyszenie Łączy Nas Kanał Elbląski
zwiazek powiatow polskich
150 lat Kanału Elbląskiego
kraina kanalu elblaskiego
Stowarzyszenie Łączy Nas Kanał Elbląski
ul. Saperów 14 A, 82-300 Elbląg tel. 55/ 239-49-00, 239-49-09
sekretariat@powiat.elblag.pl

NIP Starostwa Powiatowego w Elblągu: 578-25-24-428
REGON: 170753615
NIP Powiatu Elbląskiego: 578-30-55-579
REGON: 170747690
Copyright © 2015 Powiat Elbląski