Rozwój mowy dziecka jest zależny od rozwoju ogólnego. W stymulowaniu prawidłowego rozwoju dzieci niezbędne jest oddziaływanie nie tylko na mowę, ale również na powiązane z nią zmysły: słuchu i wzroku, na małą motorykę i koordynację ruchową.
Proponujemy Państwu ćwiczenia z zakresu Integracji Sensorycznej mających wpływ na prawidłowy rozwój artykulacji.
Przykładowe ćwiczenia regulujące prawidłowy oddech i poprawną pracę mięśni brzusznych:
- dmuchanie w elastyczne szarfy,
- podpory na piłce z uszami w leżeniu przodem,
- zeskakiwanie z wysokości,
- podskoki na trampolinie,
- gra w klasy na dywanie, macie,
- przemieszczanie się przez otwory, dziury typu miękki worek.
Dużą rolę w nabywaniu i rozwijaniu prawidłowej komunikacji odgrywa kontrola postawy ciała.
Przykładowe aktywności:
- rozciąganie oburącz elastycznej taśmy, szerokiej gumy,
- chód po torze utworzonym z liny ułożonej w kształt leniwej ósemki,
z jednoczesnym utrzymywaniem wzroku na jednym punkcie na ścianie,
umieszczonym na wysokości oczu,
- skoki na trampolinie, kanapie z nagłymi zatrzymaniami na widok pokazanego symbolu np.
czerwonego koła,
- obroty z nagłą zmianą kierunku ruchu,
- kręcenie się na krześle obrotowym z nagłą zmianą kierunku ruchu,
- podskoki na piłce z uszami,
- przenoszenie butelek wypełnionych żwirem, piaskiem,
- odpychanie się na deskorolce.
Jedną z przyczyn trudności w komunikacji słuchowo – językowej u dzieci jest brak dobrej komunikacji międzypółkulowej.
Przykładowe ćwiczenia ruchów naprzemiennych koordynujących półkule mózgowe:
- dotykanie prawym łokciem lewego kolana i lewym łokciem prawego,
- skoki pajacyka,
- podczas leżenia na plecach unoszenie prawej ręki i lewej nogi i odwrotnie,
- przeskakiwanie z nogi na nogę w różnym tempie,
- w pozycji na czworakach: prostowanie prawej ręki i lewej nogi oraz lewej ręki i prawej nogi,
- maszerowanie połączone z ruchami rąk.
Ćwiczenia stymulujące układ przedsionkowy (platforma, hamak, huśtawka, wisząca drabinka, deskorolka, trampolina, piłka typu skoczek);
Stymulacja czucia głębokiego (masaż pleców, rąk i nóg różnego rodzaju piłkami, masaż całego ciała poprzez ugniatanie, dociskanie, wałkowanie);
Usprawnianie funkcji słuchowych (rozpoznawanie dźwięków, trening wrażliwości i ostrości słuchowej oraz koordynacji słuchowo – ruchowej)
U niektórych dzieci z zaburzeniami w rozwoju mowy występują słabe nastawcze ruchy oczu, a także zbyt krótki czas fiksacji.
Ćwiczenia koordynacji wzrokowo – ruchowej oraz normalizujące ruchy gałek ocznych:
- obserwowanie podwieszonej piłki w pozycji na leżąco,
- zabawy i gry zręcznościowe np. rzucanie piłek bądź woreczków do ruchomego celu.
Literatura:
- Terapia Integracji Sensorycznej – B. Odowska-Szlachcic
- Trenuj mózg poprzez ruch – Z. Przyrowski
- 101 ćwiczeń, gier i zabaw dla dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera i zaburzeniami integracji
sensorycznej – T. Delaney
- Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej – P.Emmons, L.Anderson
- Dziecko a integracja sensoryczna – A. Jean Ayres
Opracowanie: logopedzi z PPP w Pasłęku.