Koncentracja uwagi ucznia na zadaniu
Jak się skoncentrować?
- Podzielić materiał na partie: pracujemy ok. 0,5 godziny, krótka przerwa (2-3 minuty) i znowu praca.
- Uatrakcyjniamy metody uczenia (podkreślamy, zaznaczamy, głośno powtarzamy).
- Mobilizuje nas bliski koniec, po nauczeniu się fragmentu zrobię sobie przerwę.
- Zaczynamy odrabianie lekcji od przedmiotów, zadań trudniejszych.
- Zmieniamy przedmioty do nauki.
- Nagradzamy siebie za pracę np. przerwa na przekąskę, rozmowa z kolegą, koleżanką, odsłuchanie ulubionego utworu muzycznego, piosenki.
Czynniki wpływające na dekoncentrację ucznia:
- Hałas
- Głośna muzyka
- Złe samopoczucie
- Bałagan na biurku
- Głód
- Stres
- Brak motywacji
- Brak stałego miejsca do nauki
- Niewłaściwa pozycja ciała
Praktyczne wskazówki dla uczniów do powtarzania i uczenia się
- Rozwiązuj testy z ubiegłych lat.
- Mów do lustra.
- Zaznaczaj w tekście ważne miejsca i ucz się tylko tych fragmentów.
- Wykonaj po kilka, kilkanaście razy zadania tego typu.
- Czytaj sobie po cichu krótkie fragmenty i powtarzaj je głośno własnymi słowami.
- Nagrywaj czytane notatki i wielokrotnie je odsłuchuj.
- Zadawaj sobie pytania , które mogą być na sprawdzianie i odpowiadaj sobie na nie, najpierw czytając, a potem mówiąc z pamięci.
- Sporządź w punktach listę, czego musisz się nauczyć i skreślaj z wielką przyjemnością, co już umiesz.
- Podziel sobie zeszyt, notatki na części i po kolei ucz się każdego dnia po trochu.
- Słówka, tabliczkę mnożenia, wiersz wzory, wypisuj na kartce i wieszaj przy łóżku.
- Ucz się wiersza, tabliczki mnożenia chodząc i mówiąc na głos.
- Wyrazy z języka obcego lub z trudnościami ortograficznymi, które nie mogą „wejść do głowy”, wypisuj na osobnych karteczkach samoprzylepnych i wieszaj w różnych miejscach, na przykład przy lustrze w łazience, drugie na stole przy talerzu. Gdy się na nie natkniesz, powtórz je wielokrotnie w myśli i na głos.
Opracowanie: pedagog Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Pasłęku na podstawie materiałów źródłowych