W związku z zaistniałą sytuacją, wymuszającą spędzanie czasu przez dzieci i młodzież na terenie domu, chcemy przekazywać Państwu wskazówki i informacje dotyczące pracy z dzieckiem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się i nie tylko oraz ogólne rady do uczenia się w warunkach domowych.
Umieszczane materiały wspomogą efektywność uczenia się dzieci i młodzieży.
Zapraszamy do śledzenia Poradnika
Rady dla rodziców
- Pamiętaj: nigdy nie jest za późno, aby rozpocząć udzielanie pomocy dziecku z dysleksją.
- Nie „etykietuj” swojego dziecka, nie mów o nim: „dyslektyk”, raczej: „Nasze dziecko ma problem dysleksji, a my razem z nim”.
- Zapewnij dziecku pomoc w domu.
- Nie traktuj dziecka z dysleksją, jak chorego czy leniwego, nie mów o nim „zdolny leń ”.
- Nie mobilizuj dziecka ani karą, ani groźbą otrzymania złej oceny. Nie motywuj go do pracy krytyką lub kpiną, obniżanie samooceny obniża też jego nadzieję na poprawę i chęć do pracy nad sobą.
- Pamiętaj, że dziecko nie wyrośnie z dysleksji. Dysleksja jest problemem całego życia i całej rodziny.
- Uwierz, że twoje dziecko może w szkole odnieść sukces i uniknąć niepowodzenia, jeśli będzie mu udzielona specjalistyczna pomoc.
- Nie bój się kontaktu ze specjalistami w poradni psychologiczno-pedagogicznej, pedagogiem szkolnym i nauczycielem terapeutą w szkole.
- Zachęcaj dziecko do udziału w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych, nagradzaj za pracę.
- Współpracuj z nauczycielami i raz w tygodniu dowiaduj się u nauczyciela terapeuty, który prowadzi zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, co robić w domu.
- Pamiętaj, że dziecko musi pracować nie tylko w szkole pod kierunkiem nauczyciela, ale i systematycznie w domu – do pracy w domu musisz włączyć się osobiście.
- Wspomagaj rozwój dziecka. Razem z nim: rozmawiaj, rysuj, ucz się krótkich piosenek, rymowanek, układaj puzzle i klocki, czytaj książki.
- Rozwijaj wrodzone talenty i zainteresowania swojego dziecka.
- Dostrzegaj i chwal wszystkie, nawet najmniejsze osiągnięcia dziecka.
- Stwórz możliwość relaksu i wspólnego przeżywania radości, jeżdżąc z dzieckiem na rowerze, systematycznie chodząc na spacery.
Rady dla rodziców i uczniów
Warunki osiągania dobrych wyników w nauce
- stosunek wewnętrzny do nauki
- wiara we własne możliwości
- motywacja
- rozbudzanie wyobraźni twórczej
- dobra koncentracja
Warunki pomagające w osiągnięciu dobrej koncentracji w nauce:
- stałe miejsce- należy uczyć się zawsze w tym samym miejscu, niech biurko służy tylko i wyłącznie do nauki,
- właściwa pozycja ciała - kręgosłup oparty o krzesło, nogi oparte o podłogę, ręce oparte o blat,
- precz z zakłóceniami - zrób porządek w swoim pokoju, szczególnie na biurku,
- muzyka – jeżeli już, to spokojna cicha.
Najlepsze godziny na naukę to: 700 - 1200 i 1600 - 2000
Najgorsze godziny na naukę to: 1200 - 1600 i 2000- 700
Kiedy uczyć się czegoś nowego? 700 - 1200
Kiedy robić powtórki? 1600 - 2000
Należy pamiętać, aby w trakcie nauki robić sobie przerwy, ponieważ głowa potrzebuje rozgrzewki, aby zacząć dobrze pracować. Przerwy w nauce powinny wynosić 5 -7 minut, bo wtedy nie tracimy nic z naszej koncentracji na nauce.
Jak się uczyć:
- Podziel materiał do nauki na części. Po każdej z nich (około 0,5 h nauki) krótka przerwa; 5-7 minut.
- Na początku ucz się rzeczy trudniejszych.
- W czasie nauki przejdź się, usiądź gdzie indziej, aby nie być w jednym miejscu.
- Mobilizujący jest bliski koniec pracy.
- Kiedy wykonamy jakiś zakres pracy powinniśmy się sami nagrodzić, np. zjeść owoc.
- Kiedy przeraża cię wielkość zadania, które masz wykonać poświęć 5 minut na „ przełamanie się ”, w tym czasie zrób plan, zrób „ósemki”, aby rozgrzać mózg.
- Planując swoją pracę mierzcie wysoko, nie stawiajcie sobie żadnych ograniczeń.
- Należy pamiętać, że najlepiej zapamiętujemy początek i koniec tematu, gorzej środek. Warto dzielić temat na części.
- Stosujemy ucząc się kolory, słowa- klucze, hasła, nie notujemy całych zdań, zamiast słów używamy symboli.
Opracowanie: pedagog Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Pasłęku na podstawie materiałów źródłowych.