Przejdź do treści.

Menu

W związku z zaistniałą sytuacją, wymuszającą spędzanie czasu przez dzieci i młodzież na terenie domu, chcemy przekazywać Państwu wskazówki i informacje dotyczące pracy z dzieckiem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się i nie tylko oraz ogólne rady do uczenia się w warunkach domowych.

Umieszczane materiały wspomogą efektywność uczenia się dzieci i młodzieży.

 

Zapraszamy do śledzenia Poradnika

 

Rady dla rodziców

 

  • Pamiętaj: nigdy nie jest za późno, aby rozpocząć udzielanie pomocy dziecku z dysleksją.
  • Nie „etykietuj” swojego dziecka, nie mów o nim: „dyslektyk”, raczej: „Nasze dziecko ma problem dysleksji, a my razem z nim”.
  • Zapewnij dziecku pomoc w domu.
  • Nie traktuj dziecka z dysleksją, jak chorego czy leniwego, nie mów o nim „zdolny leń ”.
  • Nie mobilizuj dziecka ani karą, ani groźbą otrzymania złej oceny. Nie motywuj go do pracy krytyką lub kpiną, obniżanie samooceny obniża też jego nadzieję na poprawę i chęć do pracy nad sobą.
  • Pamiętaj, że dziecko nie wyrośnie z dysleksji. Dysleksja jest problemem całego życia i całej rodziny.
  • Uwierz, że twoje dziecko może w szkole odnieść sukces i uniknąć niepowodzenia, jeśli będzie mu udzielona specjalistyczna pomoc.
  • Nie bój się kontaktu ze specjalistami w poradni psychologiczno-pedagogicznej, pedagogiem szkolnym i nauczycielem terapeutą w szkole.
  • Zachęcaj dziecko do udziału w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych, nagradzaj za pracę.
  • Współpracuj z nauczycielami i raz w tygodniu dowiaduj się u nauczyciela terapeuty, który prowadzi zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, co robić w domu.
  • Pamiętaj, że dziecko musi pracować nie tylko w szkole pod kierunkiem nauczyciela, ale i systematycznie w domu – do pracy w domu musisz włączyć się osobiście.
  • Wspomagaj rozwój dziecka. Razem z nim: rozmawiaj, rysuj, ucz się krótkich piosenek, rymowanek, układaj puzzle i klocki, czytaj książki.
  • Rozwijaj wrodzone talenty i zainteresowania swojego dziecka.
  • Dostrzegaj i chwal wszystkie, nawet najmniejsze osiągnięcia dziecka.
  • Stwórz możliwość relaksu i wspólnego przeżywania radości, jeżdżąc z dzieckiem na rowerze, systematycznie chodząc na spacery.

 

Rady dla rodziców i uczniów

Warunki osiągania dobrych wyników w nauce

  • stosunek wewnętrzny do nauki
  • wiara we własne możliwości
  • motywacja
  • rozbudzanie wyobraźni twórczej
  • dobra koncentracja

Warunki pomagające w osiągnięciu dobrej koncentracji w nauce:

  • stałe miejsce- należy uczyć się zawsze w tym samym miejscu, niech biurko służy tylko i wyłącznie do nauki,
  • właściwa pozycja ciała - kręgosłup oparty o krzesło, nogi oparte o podłogę, ręce oparte o blat,
  • precz z zakłóceniami - zrób porządek w swoim pokoju, szczególnie na biurku,
  • muzyka – jeżeli już, to spokojna cicha.

Najlepsze godziny na naukę to: 700 - 1200 i 1600 - 2000

Najgorsze godziny na naukę to: 1200 - 1600 i 2000- 700

Kiedy uczyć się czegoś nowego? 700 - 1200

Kiedy robić powtórki? 1600 - 2000

Należy pamiętać, aby w trakcie nauki robić sobie przerwy, ponieważ głowa potrzebuje rozgrzewki, aby zacząć dobrze pracować. Przerwy w nauce powinny wynosić 5 -7 minut, bo wtedy nie tracimy nic z naszej koncentracji na nauce.

 

Jak się uczyć:

  • Podziel materiał do nauki na części. Po każdej z nich (około 0,5 h nauki) krótka przerwa; 5-7 minut.
  • Na początku ucz się rzeczy trudniejszych.
  • W czasie nauki przejdź się, usiądź gdzie indziej, aby nie być w jednym miejscu.
  • Mobilizujący jest bliski koniec pracy.
  • Kiedy wykonamy jakiś zakres pracy powinniśmy się sami nagrodzić, np. zjeść owoc.
  • Kiedy przeraża cię wielkość zadania, które masz wykonać poświęć 5 minut na „ przełamanie się ”, w tym czasie zrób plan, zrób „ósemki”, aby rozgrzać mózg.
  • Planując swoją pracę mierzcie wysoko, nie stawiajcie sobie żadnych ograniczeń.
  • Należy pamiętać, że najlepiej zapamiętujemy początek i koniec tematu, gorzej środek. Warto dzielić temat na części.
  • Stosujemy ucząc się kolory, słowa- klucze, hasła, nie notujemy całych zdań, zamiast słów używamy symboli.

 

Opracowanie: pedagog Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Pasłęku na podstawie materiałów źródłowych.

Nieruchomość w Rangórach k. Elbląga do sprzedaży

bip.powiat.elblag.pl

bip

Obserwuj nas na FB

Połącz się z tłumaczem

Zarządzanie Kryzysowe

Zarządzanie kryzysowe

Wywiad

 

Film Promocyjny 2023

Newsletter

Wydarzenia

Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
31
Olsztyn Mazury
zwiazek powiatow polskich
150 lat Kanału Elbląskiego
kraina kanalu elblaskiego
Stowarzyszenie Łączy Nas Kanał Elbląski
Olsztyn Mazury
zwiazek powiatow polskich
150 lat Kanału Elbląskiego
kraina kanalu elblaskiego
Stowarzyszenie Łączy Nas Kanał Elbląski
zwiazek powiatow polskich
150 lat Kanału Elbląskiego
kraina kanalu elblaskiego
Stowarzyszenie Łączy Nas Kanał Elbląski
ul. Saperów 14 A, 82-300 Elbląg tel. 55/ 239-49-00, 239-49-09
sekretariat@powiat.elblag.pl

NIP Starostwa Powiatowego w Elblągu: 578-25-24-428
REGON: 170753615
NIP Powiatu Elbląskiego: 578-30-55-579
REGON: 170747690
Copyright © 2015 Powiat Elbląski