Jak dobrze zorganizować miejsce nauki dziecka?
- Wdrażamy porządek i stały rozkład dnia(ta sama pora wstawania, odrabiania lekcji wypoczynku, spania). Dziecku daje to poczucie spokoju i ładu. Jego układ nerwowy ma czas na regenerację.
- Planujemy z wyprzedzeniem wszystkie sprawy dodatkowe, w których dziecko będzie uczestniczyć.
- Dyskretnie przypominamy dziecku o jego obowiązkach.
- Dajemy dziecku czas na odpoczynek po zajęciach szkolnych, lecz odrabianie lekcji powinno zacząć się po niezbyt długiej przerwie.
- Stwarzamy dziecku korzystne warunki podczas odrabiania lekcji(ograniczamy silne bodźce, unikamy głośnej muzyki, telewizora, radia, komputera, głośnej rozmowy).
- Trzeba ograniczyć dziecku oglądanie telewizji i granie na komputerze. W zamian wskazane jest wyjście na krótki spacer.
- Rozbudzamy w dziecku zainteresowania.
- Dbamy o prawidłową dietę, bogatą w białko, ryby, owoce morza, unikamy węglowodanów.
- Pilnujemy, aby dziecko, przystępując do nauki, nie było głodne ani spragnione.
- Uczymy dziecko relaksacji.
Jak się uczą dzieci z dysleksją
(informacje i porady dla rodziców i starszych uczniów)
- Uczenie organizuj metodą „małych kroków”, materiał do nauczenia podziel na części, złożone polecenia podawaj w formie kilku prostych poleceń.
- Ułatwiaj dziecku tworzenie struktur informacyjnych, pomóż zaklasyfikować nowe wiadomości do odpowiednich kategorii, nowe informacje połącz z tym, co jest dziecku znane, nowe czynności włącz do już opanowanych.
- Dbaj, aby dziecko wykonywało dokładnie i poprawnie wszelkie polecenia. Przedstawiając zadanie do wykonania nie pomijaj niczego, co może ci się wydawać oczywiste, proste. Sprawdź, czy dziecko dobrze zrozumiało, co ma zrobić i czego od niego oczekujesz.
- Staraj się zainteresować dziecko tym, czego się uczy.
- Pamiętaj, że uczenie się osób z dysleksją wymaga wielu ćwiczeń, powtórzeń, niekiedy kilkaset razy więcej, niż przeciętnie jest to potrzebne, aby wiedza się utrwaliła, a czynności uległy automatyzacji. Niektóre zagadnienia mogą wymagać zaangażowania różnych kanałów poznawczych. Pamiętaj „raz” nigdy nie wystarcza.
- Wytwórz u dziecka poczucie odpowiedzialności za wykonywana pracę przez wykształcenie nawyku jej kontrolowania i poprawiania, zanim odda ci do sprawdzenia.
- Staraj się pracować z dzieckiem twórczo, w sposób najbardziej interesujący. Wykorzystaj nowe pomoce, zaskakujące formy uczenia się, np. niech uczy się tabliczki mnożenia skacząc na jednej nodze.
- Stosuj dużą liczbę wzmocnień (pochwał, nagród rzeczowych lub miłych wydarzeń).
- Wykorzystuj uczenie wielozmysłowe przez zaangażowanie możliwie wszystkich zmysłów, co pozwala na łączenie informacji odebranych wszystkimi kanałami zmysłowymi zaangażowanymi w uczeniu się.
Opracowanie: pedagog Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Pasłęku na podstawie materiałów źródłowych.