Przejdź do treści.

Jak dobrze zorganizować miejsce nauki   dziecka?

  1. Wdrażamy porządek i stały rozkład dnia(ta sama pora wstawania, odrabiania lekcji wypoczynku, spania). Dziecku daje to poczucie spokoju i ładu. Jego układ nerwowy ma czas na regenerację.
  2. Planujemy z wyprzedzeniem wszystkie sprawy dodatkowe, w których dziecko będzie uczestniczyć.
  3. Dyskretnie przypominamy dziecku o jego obowiązkach.
  4. Dajemy dziecku czas na odpoczynek po zajęciach szkolnych, lecz odrabianie lekcji powinno zacząć się po niezbyt długiej przerwie.
  5. Stwarzamy dziecku korzystne warunki podczas odrabiania lekcji(ograniczamy silne bodźce, unikamy głośnej muzyki, telewizora, radia, komputera, głośnej rozmowy).
  6. Trzeba ograniczyć dziecku oglądanie telewizji i granie na komputerze. W zamian wskazane jest wyjście na krótki spacer.
  7. Rozbudzamy w dziecku zainteresowania.
  8. Dbamy o prawidłową dietę, bogatą w białko, ryby, owoce morza, unikamy węglowodanów.
  9. Pilnujemy, aby dziecko, przystępując do nauki, nie było głodne ani spragnione.
  10. Uczymy dziecko relaksacji.

 

 

Jak się uczą dzieci z dysleksją

(informacje i porady dla rodziców i starszych uczniów)

  • Uczenie organizuj metodą „małych kroków”, materiał do nauczenia podziel na części, złożone polecenia podawaj w formie kilku prostych poleceń.
  • Ułatwiaj dziecku tworzenie struktur informacyjnych, pomóż zaklasyfikować nowe wiadomości do odpowiednich kategorii, nowe informacje połącz z tym, co jest dziecku znane, nowe czynności włącz do już opanowanych.
  • Dbaj, aby dziecko wykonywało dokładnie i poprawnie wszelkie polecenia. Przedstawiając zadanie do wykonania nie pomijaj niczego, co może ci się wydawać oczywiste, proste. Sprawdź, czy dziecko dobrze zrozumiało, co ma zrobić i czego od niego oczekujesz.
  • Staraj się zainteresować dziecko tym, czego się uczy.
  • Pamiętaj, że uczenie się osób z dysleksją wymaga wielu ćwiczeń, powtórzeń, niekiedy kilkaset razy więcej, niż przeciętnie jest to potrzebne, aby wiedza się utrwaliła, a czynności uległy automatyzacji. Niektóre zagadnienia mogą wymagać zaangażowania różnych kanałów poznawczych. Pamiętaj „raz” nigdy nie wystarcza.
  • Wytwórz u dziecka poczucie odpowiedzialności za wykonywana pracę przez wykształcenie nawyku jej kontrolowania i poprawiania, zanim odda ci do sprawdzenia.
  • Staraj się pracować z dzieckiem twórczo, w sposób najbardziej interesujący. Wykorzystaj nowe pomoce, zaskakujące formy uczenia się, np. niech uczy się tabliczki mnożenia skacząc na jednej nodze.
  • Stosuj dużą liczbę wzmocnień (pochwał, nagród rzeczowych lub miłych wydarzeń).
  • Wykorzystuj uczenie wielozmysłowe przez zaangażowanie możliwie wszystkich zmysłów, co pozwala na łączenie informacji odebranych wszystkimi kanałami zmysłowymi zaangażowanymi w uczeniu się.

Opracowanie: pedagog Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Pasłęku na podstawie materiałów źródłowych.

Olsztyn Mazury
zwiazek powiatow polskich
150 lat Kanału Elbląskiego
kraina kanalu elblaskiego
Stowarzyszenie Łączy Nas Kanał Elbląski
Olsztyn Mazury
zwiazek powiatow polskich
150 lat Kanału Elbląskiego
kraina kanalu elblaskiego
Stowarzyszenie Łączy Nas Kanał Elbląski
zwiazek powiatow polskich
150 lat Kanału Elbląskiego
kraina kanalu elblaskiego
Stowarzyszenie Łączy Nas Kanał Elbląski
ul. Saperów 14 A, 82-300 Elbląg tel. 55/ 239-49-00, 239-49-09
sekretariat@powiat.elblag.pl

NIP Starostwa Powiatowego w Elblągu: 578-25-24-428
REGON: 170753615
NIP Powiatu Elbląskiego: 578-30-55-579
REGON: 170747690
Copyright © 2015 Powiat Elbląski
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Polityka prywatnościRozumiem