„Chociaż zewnętrzne zdarzenia mogą być trudne, kluczem do naszego szczęścia jest sposób, w jaki reaguje na nie nasz umysł.” Jack Kornfield
Pandemia koronawirusa zmusiła wiele osób do pozostania w domach, zarówno dzieci jak i dorośli przeżywają wiele stresów, Ci którzy muszą wyjść do pracy też konfrontują się z własnymi obawami. Dorośli muszą radzić sobie z własnymi trudnymi emocjami jak i trudnymi emocjami podopiecznych. Teraz w domu odbywa się większość naszych aktywności tzn. szkoła, praca, biuro, zajęcia pozalekcyjne, czas wolny itd. Tak wiele rzeczy, które wykonywaliśmy w sposób automatyczny, nagle trzeba nadal wykonać ale w sposób odmienny, nierzadko całkowicie nowy.
Należy pamiętać i podkreślić, że szczególnie narażeni na stres są tegoroczni maturzyści i ośmioklasiści, którzy szykują się do ważnych egzaminów w trudnym czasie wielu niewiadomych.
Większość energii lokujemy w lęku dotyczącym przyszłości, to wszystko wpływa na towarzyszące wzmożone napięcie, problemy ze snem. Jak poradzić sobie z własnym napięciem i uchronić przed nim siebie, swoje dzieci, swoich uczniów, swoich partnerów, swoich współpracowników i klientów?
Techniki mindfulness są doskonałą odpowiedzią na to jak radzić sobie z tymi wszystkimi trudnościami.
„Nigdy nie jest za późno na włączenie światła. Twoja zdolność do przełamania niezdrowego nawyku lub wyłączenia starej taśmy nie zależy od tego, jak długo trwała. Zmiana perspektywy nie zależy od tego, jak długo trzymałeś się starego widoku. Kiedy przełączysz przełącznik na strychu, nie ma znaczenia, czy było ciemno przez dziesięć minut, dziesięć lat czy dziesięć dekad. Światło wciąż oświetla pomieszczenie i eliminuje mętność, pozwalając Ci zobaczyć rzeczy, których wcześniej nie widziałeś. Nigdy nie jest za późno na nowe spojrzenie.” Sharon Salzberg
Mindfulness to UWAŻNA OBECNOŚĆ czyli celowe skierowanie swojej uwagi na to czego doznaje w tej konkretnej chwili, nie wybiegając ani w przyszłość, ani w przeszłość. Technika ta pozwala „odkleić się” od wybiegania w przyszłość w pogoni za zmartwieniem dotyczącym przyszłości. Dzięki uważności można znacząco obniżyć napięcie, podnieść odporność organizmu (bo jak wiadomo stres ją obniża).
„Uważność pozwala nam obserwować nasze myśli, widzieć, jak jedna myśl prowadzi do następnej, decydować, czy podążamy niezdrową ścieżką, a jeśli podążamy, to puszczać je i zmieniać kierunki.” Sharon Salzberg
Przykładowe linki, które pomogą rozpocząć przygodę z mindfulness.
Dla dzieci:
Domowa szkoła z żabą Fredem
https://www.youtube.com/watch?v=k_6Dhoub0Tg
Uważność i spokój żabki „Mała żabka” https://www.youtube.com/watch?v=18SpO_lyH2Q&list=PLTQWbpS9Y1PASt_KggH_afqjB_xnWw_Bt
Uważność i spokój żabki „Śpij dobrze”
https://www.youtube.com/watch?v=MLRyENUusGo
Uważność i spokój żabki „Fabryka trosk – ćwiczenie dla dzieci w wieku 5-10 lat” https://www.youtube.com/watch?v=QdNWszYUpwE
Uważność i spokój żabki „Bezpieczne miejsce – ćwiczenie dla dzieci w wieku 5-10 lat” https://www.youtube.com/watch?v=JCsiv4o4_HI
Dla nastolatków:
Medytacja uważności https://www.youtube.com/watch?v=dG32hhe30wY
Relaksacja na sen i na stres https://www.youtube.com/watch?v=JFHSz62mnv0
Wizualizacja „Bezpieczne miejsce” https://www.youtube.com/watch?v=uqD69G2Oinw
Moc góry. Ćwiczenie uważności dla nastolatków https://www.youtube.com/watch?v=hB54eD0T2gY
Dla dorosłych:
Taśmociąg zmartwień https://www.youtube.com/watch?v=iw4BrM5KTYs
„Po prostu obejrzyj ten moment, nie próbując go wcale zmieniać. Co się dzieje? Co czujesz? Co widzisz? Co słyszysz?” Jon Kabat –Zinn.
Opracowanie: psycholog z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Pasłęku