Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Elblągu informuje, że 11 lutego 2016 r. Sejm przyjął ustawę o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, która wprowadza program Rodzina 500+. Ma on obowiązywać od 1 kwietnia br. Wsparcie będzie przysługiwało również rodzinom zastępczym, osobom prowadzącym rodzinne domy dziecka oraz placówkom opiekuńczo-wychowawczym typu rodzinnego. Pomoc będzie miała formę dodatku do otrzymywanych świadczeń na pokrycie kosztów utrzymania dziecka umieszczonego w pieczy zastępczej. Dodatek nazwany został „dodatkiem wychowawczym”, a jego wysokość wynosić będzie 500 zł miesięcznie. W przypadku rodzin zastępczych, prowadzących rodzinny dom dziecka i placówek opiekuńczo-wychowawczych typu rodzinnego ustawodawca nie wymaga od nich, do składanego wniosku o przyznanie dodatku wychowawczego, załączenia zaświadczeń lub oświadczeń o osiągniętych dochodach danej rodziny.
Wprowadzony dodatek wychowawczy stał się dodatkowym obligatoryjnym świadczeniem dla rodzin zastępczych i prowadzących rodzinne domy dziecka oraz placówek opiekuńczo-wychowawczych typu rodzinnego. Prawo do dodatku ustala się na okres 12 miesięcy. W przypadku braku zmian w sytuacji rodziny zastępczej lub prowadzącego rodzinny dom dziecka mającej wpływ na prawo do dodatku wychowawczego ustala się je na okres kolejnych 12 miesięcy z urzędu.
Dodatek otrzymają zarówno osoby otrzymujące świadczenie na pokrycie kosztów utrzymania dziecka na podstawie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej jak również osoby otrzymujące świadczenia na zasadach z ustawy o pomocy społecznej (art. 226 ust. 5 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej).
Dodatek wychowawczy nie przysługuje na dziecko pozostające w pieczy zastępczej po ukończeniu przez nie 18 roku życia.
W związku z powyższym wniosek o przyznanie dodatku wychowawczego należy składać osobiście w siedzibie Centrum lub za pośrednictwem Poczty Polskiej na adres Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Elblągu ul. Komeńskiego 40 nie wcześniej niż od 01.04.2016 r.